Dlaczego warto jeść nasiona chia?

nasiona chia kalorie

Nasiona chia od niedawna wiodą prym wśród zdrowej żywności. Nie jest to tylko przelotna moda – rzeczywiście są one bardzo korzystne dla naszego organizmu. Nasiona mają neutralny smak, dzięki czemu łatwo jest włączyć je do naszej diety, ponieważ nie są one praktycznie wcale odczuwalne. Można nimi zagęszczać sosy, dodawać do deserów, koktajli, pieczywa. Pomimo niewielkich rozmiarów, nasionka mają w sobie ogromną moc i bardzo szybko odczujemy ich pozytywny wpływ na organizm.

Cenne źródło kwasów omega-3

W nasionach znajduje się duża ilość tłuszczu (około 25%), jednak w większości, bo prawie w 80 procentach są to tłuszcze wielonienasycone, a w szczególności właśnie kwas omega-3. W szałwii hiszpańskiej zawartość tego kwasu w stu gramach jest wyższa nawet, niż w łososiu atlantyckim, którego spożywanie poleca się właśnie ze względu na wysoką zawartość tego składnika. Dlaczego kwas omega-3 jest tak ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu? Wpływa on na wiele bardzo ważnych narządów i układów w naszym ciele, między innymi na pracę mózgu i narządu wzroku, zwiększa odporność organizmu, a także zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia.

Niewielka ilość kalorii, duża – błonnika

Nasiona chia posiadają niewielką ilość kalorii w porównaniu do zawartości składników odżywczych, jakie w nich znajdziemy. Nasionka są prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów, takich jak wapń, fosfor, cynk, potas, żelazo, magnez, witaminy B1, B2 i B3. Warto wziąć pod uwagę także wysoką zawartość błonnika, który chłonie wodę i dzięki temu zajmuje w żołądku więcej miejsca, przez co dłużej nie czujemy głodu, a także wspomaga rozwój dobroczynnej mikroflory w jelitach.

Nasiona chia to źródło przeciwutleniaczy

Chia zawiera w sobie naturalne przeciwutleniacze, które mają za zadanie chronić kwasy tłuszczowe przed psuciem się. Dzięki temu mogą zwalczać wolne rodniki i w ten sposób wpływać na spowolnienie starzenia organizmu.
Pomimo wszystkich pozytywnych aspektów spożywania nasion chia, pamiętajmy, aby wprowadzać je do swojego jadłospisu stopniowo, a także o tym, że zdrowie i świetne samopoczucie możemy zapewnić sobie utrzymując zbilansowaną dietę i samo wprowadzenie nasion, przy negatywnych nawykach żywieniowych, może dać nikłe efekty.